Recept på bästa frukostgröten för en person (*)

Man kan koka en mycket god och mättande gröt på amaranth, quinoa, hirs, bovete och linfrön. Lägger man även till lite psylliumfröskal så renar det dessutom tarmen mycket bra. Det finns en färdig blandning på hälsokost som heter Alf Spångbergs Hälsogröt (utan russin) som vi har ätit i över 10 år. Köper och blandar man själv blir det kanske lite billigare och då kan man ju välja en egen blandning men tänk på att ingredienserna ska vara ekologiska och KRAV-märkta.

Recept för 1 person
0,75 dl grötblandning
0,5 tesked psylliumfröskal
3 dl varmt vatten eller mer
En nypa salt eller en skvätt WELL
Färska eller frysta ekologiska bär


Blanda egen grötblandning av amaranth, quinoa, hirs, bovete och linfrön eller använd Alf Spångbergs färdiga Hälsogröt.
Tillsätt 1/2 tesked psylliumfröskal till den torra blandningen och rör om noga.
Tillsätt sedan kokande vatten och rör om noga igen.
Låt det koka upp tills dom första bubblorna syns, vrid ner på lägsta värme och låt det stå c:a 15 minuter. Rör om då och då och tillsätt mer vatten om så behövs.

Efter 15 minuter. Tillsätt tex hallon eller andra bär. Om bären är frysta låt puttra 3 minuter till på låg värme. Om det är färska bär så räcker det att röra om och låta stå någon minut på eftervärmen.

Vi gör gröten något lösare än normalt och äter den utan mjölk eller annan vätska.

Att tänka på är att det behövs betydligt mer vatten med psylliumfröskal än om man är van att koka gröt utan. Sen kan man naturligtvis smaksätta gröten med allt möjligt som man gillar.

(*) Även om denna gröt passar många så fungerar den sannolikt inte för alla. Enklaste sättet att prova vad som är bäst för just dig att äta är att testa det med HKT!


Tillbaka