Hälsa‎ > ‎

Vete det vita giftet






Ta allt som du lärt dig om fullkornsvete och släng ut det genom fönstret. Fullkornsvete har ingenting med hälsa att göra, den gör dig fet och förstör ditt matsmältningssystem enligt författaren till den bästsäljande boken "Wheat Belly: Lose the Wheat, Lose the Weigth and find your Path Back to Health" vilken finns på bland annat https://www.adlibris.com/se/bok/wheat-belly-9781609614799.

 

Så man kan fråga sig när blev vete ett sådant gift? Människan har ju ätit vete sedan bibliska tider.

Författaren doktor William Davis säger att det är när storföretagen tog över jordbruken för flera decennier sedan och började experimentera kring att utveckla ett vete med betydligt högre avkastning.

Dagens vete är inte ens vete säger han tack vare ett av dom mest intensiva experimenten kring korsbefruktning som världen hittills skådat. Veteprodukter som säljs idag har inte mycket gemensamt med det bröd som fanns på mormors tid och är något helt annat än vad som fanns på bibelns tid och tidigare.

Experimenterandet har ändrat vetet på många sätt. En gång i tiden var det moderna vetet som odlas på över 99% av alla vetefält världen över en meter högt. Idag är det runt halvmetern och har ett oproportionellt stort ax jämfört med tidigare. Detta har enligt Dr. Davis gjorts framförallt genom korsbefruktning med andra grästyper och därigenom har helt nya gentyper introducerats i vetet. Tekniker som använts för att åstadkomma detta är bland annat, besprutning av vetefrön med kemikalier, gammastrålning och kraftig röntgenstrålning för att introducera mutationer som man sedan kan vidareutveckla.

Clearfield Wheat, som odlas i östra USA och säljs av BASF Corp, den största tillverkaren av kemikalier i världen har utvecklats i ett lab där forskare har utsatt vetefröna för det kraftfulla giftet sodium azide, säger Dr Davis. Detta hybridvete klarar inte av att växa i vilt tillstånd och fortplanta sig själv utan är helt beroende av att man besprutar med kraftiga gifter för att ta bort svamp och parasiter m.m.

Så vad har då detta att göra med vår hälsa? All denna korsbefruktning har skapat stora förändringar av aminosyrorna i vetet’s protein. Detta anser man nu kan vara en orsak till att Celiaki ökat med 400% de senate 40 åren. Jämfört med gliadin från 60-talet så ökar modernt gliadin aptiten rejält och det kan också ligga bakom ökningen i olika inflammationsrelaterade sjukdomar som också ökat rejält.

De aptitökande egenskaperna var sannolikt bara en bieffekt av alla experiment som utförts på vetet medan dom inflammationsrelaterade problemen kan ha att göra med att vete idag ingår i dom flesta hel och halvfabrikat såsom godis, köttprodukter, sojasås, färdigmat m.flr.

Om dessa aptitökande egenskaper inte är nog argument att sluta använda vete så ger tidiga studier skäl att misstänka kopplingar mellan dagens hybridvete och sjuklig fetma samt diabetes. Dr. Davis är övertygad om att det inte räcker med att skära ned på sin vetekonsumtion utan att den helt och hållet måste elimineras! Vilket med inblandningen av vete i all form av livsmedel idag inte är så lätt.

När Dr. Davis eliminerar vete ur sina patienters dieter så är resultaten ofta dramatiska. Många tappar mer än 10kg i vikt under första månaden. Patienter upplever att deras problem med sura uppstötningar, inflammationer i matstrupen, gaser, magkramper och diarrér relaterat till IBS väsentligt minskar när de slutar med vete. Svullna värkande leder och andra smärttillstånd försvinner ofta helt och hållet. Andra patientrapporter säger att alla möjliga tillstånd som astma och olika hudåkommor till Crohns och Ulcerös kolit blir mycket bättre.

Råg, korn och havre delar många av egenskaperna med vete eftersom dom alla innehåller glutenliknande proteiner. Dr Davis rekommenderar sina patienter att välja quinoa, bovete, hirs och vildris men i mindre mängd för att inte trigga en förhöjning av blodsockret.

Lifeforms anmärkningar:

Quinoa har i flera tester visat sig innehålla gluten så det kan vara på sin plats att vara lite försiktig även med denna.

Även om vete ofta är den största boven i ohälsa så finns det många andra faktorer som bör kartläggas och behandlas för att man ska nå ett bra hälsotillstånd.

När du börjar titta lite nogrannare på innehållsförteckning på livsmedel så kommer du att upptäcka att vete finns i otroligt många produkter. OBS att även vetestärkelse skall undvikas eftersom det finns små mängder av veteprotein kvar.

Konsumerar du vissa favoritprodukter som du är osäker på om du tål eller ej så kan vi hjälpa dig att avgöra om du kan fortsätta äta dessa, samt i många fall även ge tips på alternativ om det behövs.